Amsterdam 7-13/12

Det var kallt, lite snö och lite is som smälte och frös - alltså temperatur runt 0.


Hela stan är full av kanaler, lite som venedig fast mycket trevligare. Breda gator med cykelbana, gångbana, tram-spår och bilväg.


Julstämmning var det också. Pynt som kulörta kulor, glitter, lyktor, granar och tomtar. Två torg var Winterland - skridskobana, marknad, glögg, jäger och tombola.


Vi åkte skridskor och jag ramlade inte. Med lite jäger i blodet blir man ju så mjuk i knäna.


Husen var sneda och vinda och vissa gator kändes som lustiga huset på gröna lund. Hur kan dörren vara rak och huset snett?


Cyklarna. Cyklister överallt. Cykelbanor, cyklisttrafikljus, cyklistövergångsställen, cykelparkeringar. Inte mycket avgas eftersom att inne i stan cyklar man eller åker tram.


Att läsa karta är ett helvete. Men vi hade roligt endå. Staden är inte så stor och vi förstod snart att alla vägar leder till Dam square.. Eller Winterland..


En dag åkte vi till Haarlem som var en helt underbar liten stad 20 min med tåg från Amsterdam. Där var allt ännu trevligare, renare, finare, mysigare och julmarknaden var större. Vi köpte ost, åt ost och köpte mer ost. (Min kameras batteri dog tyvärr precis när vi kom fram.)


Mycket frukt och grönt och biologiskt och prydligt och snyggt. Modernt på ett avslappnat sätt.


En dag var vi i Vondelpark som är en jätte-stor park. Lite snö och frusna dammar.


Varför dessa krokar på alla hus?


Cyklar. Vatten. Juleljus. Ost. Mössor.
Museum under ombyggnad (De tre största museerna var under ombyggnad så det var inte värt att gå in.) Van Goghs museum var jag och Martina inne i och det var jävligt värt. Jag blev mycket rörd och jag är så lycklig över att få se hans verk på riktigt.


Kommentarer
Postat av: Christer

Hej Frida! Amsterdam verkar vara ett "nice place".

2010-12-15 @ 19:43:09
URL: http://cholm.blogg.se/
Postat av: Tomten

Om det är gamla hus så kan krokarna ha fungerat som varuhiss. Antingen det eller ett händigt ställe att hänga sig på lite spexigt.

2010-12-29 @ 21:00:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0