26/12

Sista juldagen idag men jag har gett upp allt julfirande. Nu är jag mätt. Det var sjukt gott och jag har ätit sjukt mycket men en dag till klarar jag inte. Allt julen handlar om här är mat.

Den 24e hemma hos Marco var en intressant upplevelse; farfalline con salmone, spaghetto con vongole, spaghetto con "de där små bläckfiskliknande djuren", baccalà friterad, i ugn, som sallad, kokt, inlagd, rökt, ål, bläckfisk, kräftor, räkor o s v. Alla pratade napoletanska och jag fattade hälften men det var roligt. Marcos mamma gav mig en ängel från julgranen i present. Rart. Sedan gick vi ut på san pasquale och träffade alla som bor här i närheten. Mycket bubbel och höga klackar på ett torg fullt av hundbajs och duggregn.

Den 25e: Efter fem timmars sömn kom jag hem för att byta klappar med min familj. Jag gav Giny en Pettsson och Findus-bok, en grej som gör fågelljud och två små krukor med frön att så. Av nonna dada fick jag en väska med en blomma på. Av Anto fick jag en skit-snygg blå liten handväska i mocka. Jag änvänder aldrig handväska för då tappar jag bort det allra viktigaste som jag lagt däri.
Sedan åkte jag och Ale och hämtade hans mormor i fuori grotta. Klockan tre var det lunch och jag var ganska mätt redan från middagen hos Marco.
Vi var: jag, Alessandro, Antonio (bror 17 år), Francesca (syster ca 9 år), mormor och mamma.
Vi åt: olika typer av kalla fiskrätter som sallader med ruccola och parmiggiano eller vitlök och oliver, havskräftr/räkor, baccala, friterade fiskbullar, rysk potatissallad, ricotta, pasta al forno och sedan en enorm köttfärslimpa med tomat och mozzarella inuti.
Vi åt från klockan tre till klockan sex och sedan somnade jag och Ale på soffan där vi sov ett par timmar tills vi åt världens godaste Tiramisù.
Resten av kvällen spelade vi tombola och olika kortspel hemma hos en kompis. Tydligen en klassisk napoletansk jul.

Svensk jul VS. Napoletansk jul
Mat: 0-1
Dryck: 1-1
Underhållning: 1-2
Presenter: 2-2

Av alessandro fick jag en bok med typ 600 recept på olika sötsaker från hela världen. Av hans mamma fick jag ett par vantar med blommor på.

Min julklapp till Alessandro:

Det första jag målar på över två år. En mycket behaglig känsla av tillfredsställelse efter mycket beslutsångest och tvivel.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hälsningar från Bålsta. Vilka läckerheter det bjuds på i Napoli. Här bjuds på kalkon.

2010-12-26 @ 16:20:13
Postat av: Hanna

Vilken mysig jul du verkar ha haft:) Jag kanske också får fira jul i Italien nästa år:)Vilken Jättefin tavla du har gjort:)

2010-12-27 @ 12:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0